نوزادان مادران دارای اضافه وزن ممکن است با مشکلات خود تنظیمی مواجه شوند

10 اکتبر 2018- وزن مادر در اوایل دوران بارداری ممکن است بر میزان توانایی کودک در خود تنظیمی(self-regulate) در طی ماه ها و سالهای اول زندگی او تأثیر گذارد. این نتایج که در مجله  Pediatric Researchمنتشر شده است، حاصل مطالعه ی بیش از 3100 زن فنلاندی است. به گفته Polina Girchenko، نویسنده ی ارشد این مقاله از دانشگاه هلسینکی، احتمال دارد که زنان دارای اضافه وزن یا چاق، نوزادانی داشته باشند که از چندین مشکل تنظیمی رنج ببرند و این نوزادان همچنین ممکن است با تاخیر در برخی از شاخصهای رشد با رسیدن به دوران کودکی مواجه شوند.
تحقیقات قبلی نشان داده است که یک نوزاد از هر پنج نوزاد در سال اول زندگی، با چالشهایی در خود تنظیمی مواجه است.این نوزادان غالبا بیش از حد گریه می کنند، و با مشکلات تغذیه ای و مشکل در خوابیدن مواجه هستند.همانطور که آنها بزرگتر می شوند، این کودکان اغلب با مشکلات رفتاری و عصبی مانند اضطراب یا مشکل در تمرکز مواجه می گردند و همچنین عملکرد عضلانی ضعیفی را نشان می دهند. بعضی از آنها IQ پایین تری دارند و یا در طیف اوتیسم قرار می گیرند.
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر وزن مادر در دوران بارداری، بر رشد عصبی کودک بود. دکترGirchenko  و همکارانش اطلاعاتی را از 3117 زن از شهرهای مختلف فنلاند که بین سالهای 2006  تا 2010 نوزادی را بدنیا آورده بودند، جمع آوری کردند. این افراد همه در مطالعه ی پیش بینی و پیشگیری از پره اکلامپسی و محدودیت رشد داخل رحمی(PREDO) شرکت داشتند.
داده های پزشکی درباره وزن مادران در طی چند ماه اول حاملگی آنها جمع آوری شد و ابتلای آنها به خون بالا یا دیابت حاملگی ثبت شد.پس از گذشت سه ماه از زایمان، زنان به سوالاتی درباره توانایی نوزادانشان برای خود تنظیمی و آرامش پاسخ دادند. ارزیابی های بعدی در مورد شاخصهای رشد کودکان بین سال های 2011 تا 2012 انجام شد.
به طور کلی، مادران دارای اضافه وزن یا چاق، غالبا سن بالایی داشتند و نوزادان خود را از طریق سزارین وضع حمل کرده بودند. آنها همچنین کمتر دارای تحصیلات عالی بودند و اغلب با شنیدن خبر بارداری خود، کشیدن سیگار را متوقف کرده بودند.
در سن 17 روزگی، نوزادان مادران دارای اضافه وزن، اغلب با مشکلات رفتاری تنظیمی روبرو بودند.در حقیقت، شانس داشتن کودکانی با مشکلات خود تنظیمی برای مادران دارای اضافه وزن یا چاق، 22 درصد بیشتر بود. محققان تأیید کردند که "وزن مادر" نه ابتلا به فشار خون بالا یا دیابت حاملگی، عامل مهمی در این موضوع است.
دکتر Girchenko توضیح داد: این یافته ها نشان می دهد که مشکلات رفتاری تنظیمی در نوزادان، دارای منشا قبل از تولد(prenatal origins) است که حداقل تا حدودی می تواند به اضافه وزن یا چاقی مادران مربوط باشد. ما به زنان توصیه می کنیم که با حل مشکل اضافه وزن و چاقی خود در سن باروری از بروز مشکلات تنظیمی در فرزندانشان جلوگیری کرده و بار مشکلات تنظیمی را در دوران نوزادی کاهش دهند، همچنین از عوارض تکامل عصبی در طولانی مدت در فرزندان خود جلوگیری نمایند.

منبع و سایت خبر:

Pediatric Research, 2018; DOI: 10.1038/s41390-018-0199-1

www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181010105634.htm